Metro w Kazaniu

metro kazań

Metro w Kazaniu zostało uroczyście otwartr w 2005 roku. Jest najnowszym systemem podziemnej kolei miejskiej w Rosji i jedynym, które powstało w tym państwie już po upadku Związku Radzieckiego.

Pierwsze przymiarki do budowy kolei podziemnej w stolicy Tatarstanu miały miejsce jeszcze przed Rewolucją Październikową. Niestety, podobnie jak to miało miejsce choćby w Moskwie te plany nigdy nie wyszły poza etap wstępnej marzycielskiej koncepcji.

Otwarcie pierwszego metra w Moskwie w 1935 otworzyło drogę do jego budowy również w innych miastach ZSRR. Kryterium było dość klarowne – jeśli miasto osiągało 1 milion mieszkańców, wówczas zyskiwało prawo do ubiegania się o fundusze centralne na budowę kolei podziemnej. Taka sytuacja w wypadku Kazania nastąpiła w 1979 roku. W 1983 roku plan budowy został zatwierdzony, a rok później ruszyły pierwsze prace geologiczne. Faktyczna budowa rozpocząć miała rozpocząć się w 1989 roku. Niestety dla Kazania, bieżące wydarzenia polityczne oraz idące za nimi załamanie gospodarcze skutecznie zniweczyło plany rozpoczęcia budowy.

W latach 90. Tatarstan wykorzystał swoją silną pozycję w ramach Federacji Rosyjskiej i uzyskał środki potrzebne na budowę metra. Kamień węgielny położono w sierpniu 1997 roku, a roboty najintensywniej postępowały w latach 2003-2005. Wszystko po to, by zdążyć z otwarciem na “millenium” Kazania, który według oficjalnej wersji historii miał zostać założony dokładnie w 1005 roku.

Udało się. 27 sierpnia 2005 roku został oddany pierwszy odcinek kazańskiego “metropolitena”. Jego długość była daleka od imponującej – raptem 5 stacji pierwszej i jak dotąd jedynej linii oznaczonej kolorem czerwonym.

Osobliwości kazańskiego metra

Metro w Kazaniu to obecnie jedna linia na której mamy do dyspozycji 11 stacji. Mimo, że metro budowano generalnie w XXI wieku, to jednak według planów z poprzedniej epoki. Infrastruktura jest niemal bliźniacza w stosunku do podobnych systemów w pozostałych miastach dawnego Związku Radzieckiego – ze wszystkimi tego zaletami i wadami.

Wejście na stację “Sukonnaja Sloboda”

To co od razu odróżnia metro kazańskie od choćby moskiewskiego czy petersburskiego jest dodatkowy język używany w całej infrastrukturze pasażerskiej. Mowa oczywiście o języku tatarskim, który jest głównym, obok rosyjskiego, językiem urzędowym Republiki Tatarstan. Wszelkie napisy i zapowiedzi w metrze są trójjęzyczne – po tatarsku, rosyjsku, a od roku 2018 kiedy Kazań gościł Mistrzostwa Świata w Piłce Nożnej – również w alfabecie łacińskim. Same zapowiedzi głosowe oczywiście po angielsku.

Trójjęzyczne oznaczenia stacji w wagonie metra

Trzeba zaznaczyć, że napisy łacinką nie są uwzględnione wszędzie. Tu o wiele lepszą “robotę” wykonuje Moskwa, gdzie widać kompleksowe uzupełnianie objaśnień o te anglojęzyczne. Przykładowo ostrzeżenia na drzwiach pociągu by nie próbować opierania się są wciąż jedynie w językach tatarskim i rosyjskim:

Na drzwiach napisy już “tylko” dwujęzyczne

Pod względem turystycznym spośród 11 stacji na uwagę zasługują dwie. Szczęśliwie położone są one w ścisłym historycznym centrum, więc w przeciwieństwie do Moskwy nie trzeba jechać na specjalną “wycieczkę po metrze” by natknąć się na jego artystycznie najciekawsze osobliwości.

Pierwszą z interesujących stacji metra w Kazaniu jest Kremlowskaja. Jak nazwa wskazuje, wejście do niej mieści się dosłownie pod wzgórzem kremlowskim. Udekorowana jest zgodnie z charakterystycznymi motywami kultury tatarskiej. Żywe są nawiązania do budynku meczetu Kul-Szarif położonego na powierzchni nad stacją.

Drugą z interesujących stacji jest Plac Tukaja (Площадь Тукая). Gabdulla Tukaj był tatarskim poetą, tym, który wyniósł mowę tatarską do rangi języka literackiego. Tematyka wystroju stacji będzie zatem poświęcona Tukajowi.

Po jednej stronie peronu znajdują się mozaiki z wizerunkami samego poety i historii jego życia. Natomiast na przeciwległej ścianie przedstawiono ilustracje dzieł literackich Tukaja.

Płoszczad (Majdany) Tukaja

Plac Tukaja i Kremlowska to stacje, które bezpośrednio ze sobą sąsiadują. Na powierzchni łączy je główny pieszy deptak miasta – ulica Baumana. Dobrym pomysłem jest więc przespacerować się ulicą Baumana w jedną stronę, a wrócić korzystając z kazańskiego metra. Więcej o tym co warto zwiedzić w Kazaniu przeczytasz tutaj

W metrze kazańskim nie sposób się zgubić. Nie ma przesiadek, gdyż wciąż do dyspozycji jest tylko jedna linia. Poniższy schemat uwzględnia drugą linię, której budowa rozpoczęła się w kwietniu 2020 roku.

Schemat kazańskiego metra. Obecnie w eksploatacji tylko linia czerwona!

Tak jak w każdym metrze na terenie postradzieckim kupując raz bilet (żeton) możemy jeździć do woli – w przypadku Kazania po prostu tam i z powrotem w godzinach od ok. 6:00 do ok. 23:00.

Kupić bilet na metro można dwojako – tradycyjnie lub nowocześnie. Na każdej stacji są kasy biletowe, które sprzedają żetony takie, jak poniżej. Żeton kosztuje 30 rubli (ok. 1,70zł). Wrzucamy go do otworu w bramce i przechodzimy. Pamiętajmy, że taki żeton “ginie”, więc jeśli chcemy mieć pamiątkę trzeba kupić dodatkowy żeton i zwyczajnie go nie wykorzystać.

Jest też nowocześniejsza forma opłaty za przejazd. W lutym 2020 roku większość bramek do metra miała opcję zakupu biletu poprzez płatność zbliżeniową. Wystarczy przyłożyć kartę i paypass załatwia sprawę ściągając z naszego konta 30 rubli. Trzeba przyznać, że jest to rozwiązanie bardzo wygodne. Można w ten sposób opłacić także przejazd osób nam towarzyszących – wystarczy odczekać kilka sekund i użyć tej samej karty płacąc za kolejny bilet.

Żeton na metro. Kosztuje 30 rubli. Mieszkańcy Kazania bardzo chcą, by ich miasto rzeczywiście liczyło już ponad 1000 lat. Niestety, nie wszystkie badania historyczne potwierdzają tę wersję.

Metro w Kazaniu nie należy do szczególnie zatłoczonych. Jeździłem nim w dni powszednie, o różnych porach i w różnych kierunkach nigdy nie mając nawet problemu ze znalezieniem miejsca siedzącego – o jakimkolwiek tłoku nie mówiąc. Wygląda na to, że przyczyną stosunkowo niewielkiej popularności tego środka transportu jest jego niewystarczająca długość. Plany rozbudowy kazańskiego metra są bardzo ambitne, a władze miasta już udowodniły, że potrafią szybko pracować.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *