kolej transsyberyjska
Kolej Transsyberyjska,  Porady praktyczne,  Rosja

Ile kosztuje wyprawa Koleją Transsyberyjską?

Pytanie o koszt podróży Koleją Transsyberyjską jest jednym z tych najczęściej zadawanych. Najlepszą odpowiedzią na nie jest: “to zależy”. W tym wpisie postaram się jednak udzielić precyzyjniejszej informacji i przeprowadzić kalkulację wyprawy w trzech wariantach: budżetowo-studenckim, przeciętnym oraz “na bogato”.

Na przedsięwzięcie pod nazwą “podróż koleją transsyberyjską” składa się wiele zmiennych kształtujących jego cenę. Różne mogą być wybierane przez nas klasy wagonów, standard noclegów poza pociągiem, dodatkowe atrakcje turystyczne czy sama długość podróży. Dlatego tak trudno jest odpowiedzieć na pytanie “ile kosztuje podróż Transsibem”. Musimy zatem operować na jakimś konkretnym przykładzie.

Na potrzeby tego artykułu przyjąłem następujące założenia:

  • Trasa: Warszawa lub Kaliningrad-Moskwa (przelot) -> Moskwa-Nowosybirsk-Irkuck-Ułan Ude-Władywostok (pociąg) -> Władywostok-Moskwa-Warszawa lub Kaliningrad (przelot)
  • Ilość dni: 16
  • Ilość noclegów w pociągu: 6; ilość noclegów w obiektach noclegowych: 8
  • Podawane niżej kwoty dotyczą jednej osoby

Wbrew pozorom, to nie podróż koleją po Rosji kosztować nas będzie najwięcej. Samo dostanie się samolotem do Moskwy i później powrót z Władywostoku w moim przypadku stanowiły około 1/3 całego budżetu wyprawy.

Przelot liniami państwowymi Aerofłot z Okęcia na moskiewskie lotnisko Szeremietiewo oraz późniejszy powrót z Władywostoku przez Moskwę (dziewięciogodzinny (!) lot) do Warszawy z jedną sztuką bagażu rejestrowanego w klasie ekonomicznej będzie kosztował około 2 500 złotych. O jakiekolwiek tańsze alternatywy raczej trudno. Z Polski nie operują niskobudżetowi przewoźnicy rosyjscy tacy jak np. linie S7. Co więcej, z racji odległości, między Władywostokiem a Moskwą również jesteśmy skazani na państwowy Aerofłot.

Pewnym wyjściem, szczególnie dla mieszkańców północno-wschodniej Polski będzie próba znalezienia połączeń z Kaliningradu. Przy sprzyjających okolicznościach na lotach Kaliningrad-Moskwa + Władywostok-Moskwa-Kaliningrad można oszczędzić nawet do połowy kwoty za połączenie z Warszawy, o której wspominam wyżej.

Przykładowe połączenie z Kaliningradu. Cena łączna: 23 530 rubli – około 1 200 złotych

Nie jest również drogi sam dojazd do Kaliningradu, dobre połączenia oferuje np. PKS Gdańsk. Przejazd z Polski na lotnisko Chrabrowo, które obsługuje Obwód Kaliningradzki jest możliwy za nawet kilkadziesiąt złotych. Zdaję sobie jednak sprawę, że “opcja kaliningradzka” nie będzie zbyt atrakcyjną alternatywą dla osób z południa czy zachodu Polski, dlatego umieszczam ją w wariancie budżetowym naszej kalkulacji. W tym miejscu nie doliczam kosztów dojazdu czy to do Warszawy czy do Kaliningradu, gdyż jest to zbyt indywidualna kwestia zależna od naszego miejsca zamieszkania w Polsce.

Koszt przelotów do Moskwy i z Władywostoku:

Wariant budżetowy: 1 200 złotych (z/do Kaliningradu)

Wariant normalny: 2 500 złotych (z/do Warszawy)

Wariant na bogato: 2 500 złotych (z/do Warszawy)

Najtaniej będzie oczywiście pokonać trasę Moskwa-Władywostok jednym, bezpośrednim pociągiem. Taki przejazd trwa blisko tydzień i jeśli zdecydujemy się na wagon trzeciej klasy typu “plackarta” zapłacimy około 500 złotych (więcej o poszczególnych klasach przeczytasz tutaj). Należy zadać sobie pytanie, czy taka podróż ma sens. Transsib “zaliczymy”, ale nie zobaczymy w zasadzie nic interesującego. Dlatego wariantu do tego stopnia ekonomicznego w niniejszym artykule nawet nie rozważam. Skupiam się na szlaku kolei transsyberyjskiej podzielonym na kilka odcinków przemierzanych na różnych biletach, różnymi pociągami.

Na potrzeby planu przyjmuję przejazd następującymi odcinkami: (1) Moskwa-Nowosybirsk, (2) Nowosybirsk-Irkuck, (3) Irkuck-Ułan Ude, (4) Ułan Ude-Władywostok. Każdy z tych odcinków to osobny bilet. W wariancie budżetowym zakładam, że poszczególne odcinki pokonamy wagonem plackartnym, na górnym, tańszym łóżku. Wariant normalny przewiduje dolne łóżko w przedziale drugiej klasy tzw. kupe. Natomiast “na bogato” jedziemy w wagonie pierwszej klasy (SW). Ceny poszczególnych klas potrafią różnić się nawet do kilkunastu procent porównując dzień do dnia, dlatego w poniższych kwotach są założone pewne uśrednienia.

Wariant budżetowy: odcinek (1) – 5000 RUB + (2) 2800 RUB + (3) 1000 RUB + (4) 5500 RUB = 14 300 RUB -> ok. 800 złotych

Wariant normalny: (1) 8000 RUB + (2) 5000 RUB + (3) 2000 RUB + (4) 10 000 RUB = 25 000 RUB -> ok. 1400 złotych

Wariant na bogato: (1) 15 000 RUB + (2) 10 000 RUB + (3) 3500 RUB + (4) 16 000 RUB = 44 500 RUB -> ok. 2500 złotych

Jak widzimy, w zależności od wybranego standardu przejazdu mamy bardzo duże pole do manewru w temacie kosztów podróży. Natomiast nawet osobom dysponującym dużym budżetem szczerze polecam przejazd choćby jednego odcinka “Transsibu” wagonem plackartnym.

Wysiadając z pociągu na dłużej będziemy potrzebowali noclegu w formie stacjonarnej. W naszym planie przyjąłem, że łącznie osiem razy zanocujemy poza pociągiem.

Backpackersi i oszczędni podróżnicy będą zadowoleni z poziomu cen usług noclegowych o niskim standardzie. Nawet w Moskwie jest możliwe zanocowanie w wieloosobowym pokoju hostelowym za równowartość 20-30 złotych. Nie będą to najbardziej luksusowe warunki w naszym życiu, ale coś za coś. Pewnym sposobem na oszczędność może być także nocleg w namiocie nad Bajkałem.

Dla wariantu “normalnego” przyjmuję, że nocować będziemy w niewielkich hotelach/pensjonatach dwu- lub trzygwiazdkowych, dwie osoby w dwuosobowym pokoju o standardzie ekonomicznym. Zaś w opcji “na bogato” podaję szacunkowe ceny hoteli czterogwiazdkowych.

Wariant budżetowy: 8 nocy * 25 złotych = 200 złotych

Wariant normalny: 8 nocy * 120 złotych = 960 złotych

Wariant na bogato: 8 nocy * 400 złotych = 3200 złotych

Pod pojęciem “atrakcji dodatkowych” rozumiem wszelkie bilety do muzeów, obiektów turystycznych, przejazd specjalnym pociągiem turystycznym wzdłuż Bajkału, wodolot na wyspę Olchon, dodatkowe wycieczki z lokalnymi przewodnikami oraz wszelkie inne wydatki turystyczne, które ponosimy w trakcie innych podróży.

Z pewnością znajdą się osoby, które nie będą skore do ponoszenia w tym aspekcie dodatkowych kosztów. Obejdą się bez wizyty w muzeum, a zamiast wodolotu na Olchon wystarczy im spacer wzdłuż brzegów Bajkału z Listwianki. Dlatego w wariancie budżetowym przyjmę minimalną kwotę, która wystarczy na dwie, góra trzy atrakcje np. wejście na moskiewski Kreml pierwszego dnia po przylocie oraz kolejkę krzesełkową na punkt widokowy w Listwiance.

W wariancie normalnym zakładam swoje własne podejście do wszelkich wypraw tzn. chętnie oszczędzę na noclegu czy komforcie w środkach transportu, ale do muzeum wejdę, choćby było dość drogie. W wariancie “na bogato” uwzględniam dodatkowo pracę przewodników lokalnych w kilku miastach i miejscach, które odwiedzamy.

Wariant budżetowy: 100 złotych

Wariant normalny: 800 złotych

Wariant na bogato: 1500 złotych

W tym aspekcie jeszcze bardziej niż w innych koszty zależą od indywidualnych preferencji w trakcie podróży. Jedni na wyżywienie, pamiątki czy wszelkie inne zakupy wydają niewiele, inni potrafią przeznaczyć na to nawet więcej, niż wydali na samą wycieczkę. Poza tym, co oczywiste, każdy kraj i każdy typ podróży będą charakteryzować się innymi wymaganiami budżetowymi.

Celem artykułu jest jednak dostarczenie Państwu konkretnego wyobrażenia o finansowym aspekcie podróży koleją transsyberyjską. Przywołując swoje obserwacje z ubiegłorocznej podróży oraz innych wypraw do Rosji (również tych z 2020 roku, które udało mi się odbyć jeszcze przed pandemią) przyjmuję kwotę 1000 rubli dziennie (ok. 55 złotych) jako wystarczającą na wszelkie wydatki spożywcze. Wiadomo, że nie jest to stała kwota, jednego dnia można wydać więcej, a kiedy indziej korzystając z dnia spędzanego w pociągu nie wydajemy prawie nic. Zatem mnożąc 1000 rubli przez 16 dni podróży otrzymujemy w przeliczeniu około 800 złotych. Za dodatkowe 200 kupimy pamiątki. Podliczając całość, 1000 złotych umieszczamy w naszej kalkulacji dla wariantu “normalnego”.

Podróżnicy w stylu budżetowym z pewnością zamkną się w połowie tej kwoty. Dla opcji “na bogato”, odwrotnie, pomnożyłem 1000 złotych przez dwa.

Do codziennych wydatków w podróży należy także dodać wszelkie koszty transferów – np. z dworca do miejsca noclegowego, stamtąd na lotnisko oraz na poruszanie się po mieście. Jeśli preferujemy transport komunikacją miejską, to w Rosji nie wydamy na nią dużo. Poza Moskwą i Petersburgiem za jeden przejazd po mieście zapłacimy 20-30 rubli (1-1,5 złotych). Łącznie z transferami lotniskowymi nie powinniśmy przekroczyć 100 złotych. Oczywiście, w mniej budżetowych wariantach, możemy również wybierać taksówki, choć i one nie są drogie.

Wariant budżetowy: 500 złotych wyżywienie/pamiątki + 100 złotych transport = 600 złotych

Wariant normalny: 1000 złotych wyżywienie/pamiątki + 100 złotych transport = 1100 złotych

Wariant na bogato: 2000 złotych wyżywienie/pamiątki + 200 złotych transport = 2200 złotych

Od 2021 roku w temacie wiz do Rosji pojawiają się dobre wiadomości. Wiza turystyczna będzie tańsza i łatwiej dostępna – o szczegółach przeczytasz w tym miejscu. Jeśli będziemy chcieli wyrobić ją samodzielnie, wówczas zapłacimy około 180 złotych (warianty budżetowy i normalny). Możemy także zlecić pośrednictwo agentowi, szczególnie jeśli planujemy podróż dłuższą niż 16 dni. Wówczas należy aplikować o stary typ wizy i skalkulować o 150 złotych więcej dla pośrednika.

Do wizy (i ogólnie do podróży) potrzebujemy także ubezpieczenia. Najtańsze akceptowane przez rosyjskie władze będą kosztować około 100 złotych. Warto jednak zastanowić się nad wyborem droższych pakietów oferowanych przez ubezpieczycieli.

Wariant budżetowy: wiza 180 złotych + ubezpieczenie 100 złotych = 280 złotych

Wariant normalny: wiza 180 złotych + ubezpieczenie 200 złotych = 380 złotych

Wariant na bogato: wiza 400 złotych + ubezpieczenie 300 złotych = 700 złotych

Poniżej umieszczam tabelkę podsumowującą powyższe rozważania i kalkulacje 16-dniowej podróży koleją transsyberyjską. Jak widać, różnice pomiędzy poszczególnymi wariantami są znaczne. Jestem jednak przekonany, że koszt wariantu budżetowego zaskoczy Państwa in plus i pozwoli zacząć realnie planować Transsib nawet mniej zamożnym podróżnikom!

Orientacyjne kalkulacje poszczególnych wariantów budżetowych podróży koleją transsyberyjską; oprac. własne

Serdecznie dziękuję za przeczytanie poradnika. Mam nadzieję, że przyda się on Państwu już wkrótce. Zapraszam do zapoznania się z innymi praktycznymi artykułami na temat kolei transsyberyjskiej oraz pozostałymi krajoznawczymi i historycznymi dostępnymi na stronie.

23 komentarze

Leave a Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *